söndag, juli 23, 2017

Sissels rillescarf

 En del kallar den här typen av scarfar för trasa eller rentav dräggellapp för vuxna(!) Själv har jag valt att kalla min modell för Sissels rillescarf. Det var nämligen min typ-kusin Sissel som inspirerade mig med grunden till mönstret som jag sedan utvecklat.
En rille är norska för två varv räta maskor, som tillsammans bildar en rille, dvs den upphöjda vågraden. Ett ord som jag verkligen saknar inom den svenska stickterminologin!
Rillescarfen blir ganska grund men långsmal, vilket gör den lätt att sno kring halsen. Och den går att sticka i stort sett i vilket garn som helst. Den där härvan handfärgat sockgarn du inte vet vad du ska göra av, ett handspunnet garn, ett nystan Rauma finull.
Mönstret är skrivet så att det finns flera möjligheter att variera det och flera avslut.
Sissels rillescarf går att köpa i min webbutik www.limmo-design.se eller i min mönsterbutik på Ravelry.

Inga kommentarer: