tisdag, januari 12, 2016

Vävdrömmar

Ibland drabbas jag av en plötslig längtan efter att jobba med en särskild teknik eller ett särskilt material. Det kan nästan bli maniskt, det ligger där och gnager i bakhuvudet ända tills jag får möjlighet att göra det eller prova på.
Just nu har jag drabbats. En fundering som funnits ett tag har blommat ut i ett regelrätt begär. Nämligen efter att väva tunna vävar i lin. Handdukar, dräll eller disktrasor. Såna där lite besvärligare vävar, där varje tråd kräver lite gullande och eftertanke istället för som i den betydligt rustikare mattväv som sitter i vävstolen just nu.
Och lyckligtvis och föga överraskande så har jag en hel del lingarner i gömmorna, antagligen är det vad som lockat fram begäret. Tjocka tvåtrådiga, tunna entrådiga, blekta, oblekta, färgade, handspunna för länge länge sedan av någon kvinna som jag aldrig känt.
Så till helgen när jag åker till mamma och pappa ska det varpas! Tror att det åtminstone ska bli en liten kort disktraseväv.

Inga kommentarer: